0 Projek Tahun 2063


*Gambar Tok Wan waktu grad zaman universiti dulu


Jun 2053

"Selamat tinggal semua. Gua berharap syarikat ini akan terus maju dengan arus permodenan dengan batuan kerajaan Barisan Nasional. Terima kasih kepada anda semua selaku tonggak utama syarikat ini dan kerajaan Barisan Nasional kerana memerintah Malaysia selama 98 tahun dengan adil dan saksama," bait-bait dari ucapan bersempena hari terakhir gua di syarikat.

Hari ini umur gua genap 56 tahun dan sudah tiba masanya gua melepak di rumah melayan cucu-cucu dan ikan koi Jepun.

June 2063

"Bang, minyak kereta ni dah habis," jerit isteri gua dari garaj kereta.

"Hmm... minyak makin lama maikn mahal sampai RM 24 seliter. Perodua Helang pun bukan calang-calang makan minyak. Sekali isi minyak penuh sampai RM1,500," monolog dalaman gua sendirian sambil memberi makan kepada ikan koi Jepun di kolam nan indah.

"You isilah dulu pakai kad kredit. I tak ada cash sekarang ni," balas gua dengan jeritan sama kuat. Dulu masa bercinta sembang sampai nak kena pakai mikrofon, kalau tak memang tak dengar. Ni dah bercucu, bercakap sampai ketua kampung tahu gua suruh bini isi minyak pakai kredit kad.

Gua melangkah kaki ke belakang rumah mengjengok pokok durian. Sekarang ni musim durian 5 tahun sekali angkara global warming. Tak macam gua kecik-kecik dulu, setahun 2-3 kali musim durian.

"Hmm..dapatlah 2 biji musim ni. Adalah rezeki cucu-cucu nak rasa durian," hati gua bersembang sendirian sambil gua menepuk-nepuk pokok durian yang gua tanam melalui teknik hidroponik.

Tanah makin mahal, minyak makin mahal, makanan ikan koi Jepun pun mahal. Dulu gua kerja swasta, tak ada pencen. Duit dalam KWSP pun dah makin nipis. Sekarang umur gua 66 tahun dan tanpa income tetap menjadikan umur sebagai liabiliti terhadap gua.

Katakanlah ditakdirkan usia gua sampai ke 70 tahun. Bagaimanakah gua hendak meneruskan kehidupan gua untuk menghabiskan sisa-sisa hidup gua? Takkan gua nak korek tanah je tiap-tiap hari cari cacing nak kasi makan ikan koi Jepum? Macam mana gua nak isi minyak Perodua Helang? Mana nak cekau duit kasi duit raya dekat cucu-cucu? Mana pulak nak tebas duit bayar rumah teres yang berharga 2 juta angkara kenaikan harga hartanah mendadak akibat inflasi yang tinggi pada 40 tahun lepas?

------

July 2012

Maka dengan ini gua sedang merancang untuk Tabung Tahun 2063. Nak harap KWSP berapa duit sangat. Dengan itu gua kena survey-survey, emas, tabung haji, Amanah Saham 1Malaysia dan apa-apa sahaja pilihan yang ada. Nak kena analysis pakai Six Sigma ni..

Oke..gua nak usha drama pasal Azhar Sulaiman yang pedo dan gay..babai


0 487 batang pen patah: