0 Propaganda Amareka

*Mata hitam gua boleh lari sana-sini. Terer gila babikan gua?


Petang tadi gua asyik tengok cite Steven Seagal. Cerita dia nama Ruslan, pasal mafia Rusia. Macam biasa Steven Seagal mana boleh jadi orang jahat. Itu hukum alam.

Part last-last skali Steven Seagal kene lawan dengan orang jahat paling kuat. Kuat tapi bodoh. Dalam pertarungan tersebut, gua buat kira-kira pakai tasbih, ada lah lebih kurang 200 das tumbukan dilepaskan oleh kedua-dua belah pihak.

Dalam beratus-ratus das tumbukan tu, 1 tumbukan kena Steven Seagal. Yang balance lagi 199 tumbukan tu kena tepat dekat orang-jahat-kta-tapi-bodoh tu.

Dah habis cerita baru gua sedar. Celaka, gua kena tipu dengan cerita orang putih buat sekian kalinya.

3 Review Konsert : Yuna Decorate (2010)




Setiap minggu konsert!! Gua dah berjaya peruntukkan hujung minggu gua selama 2 minggu berturut-turut untuk berkonsert. Minggu lepas, RedAmp MTV dan minggu ni Yuna Decorate. Yuna? Mungkin makcik-makcik yang sibuk dekat parti Tupperware tak berapa nak kenal siapa ni Yuna. Pakcik yang rajin naik haji dekat kedai kopi pun masih dok sibuk sembang pasal isu curi pasir, walhal anak kat rumah dah start lunch makan pasir.

Yuna-Decorate adalah sebuah showcase concert yang dianjur khas sebagai pengenalan kepada album terbaru Yuna, Decorate. Dengan set yang ringkas dan hanya menumpukan pada pencahayaan dan 'blurry slideshow' sebagai latar belakang, sememangnya gua rasa sebagai suatu pemilihan yang sesuai dengan Yuna yang terkenal dengan retro-laden track.




KL Pac berjaya memberi suasana yang cozy feeling yang menaikkan mood audience sebelum melangkah masuk kedalam dewan. Berbekalkan lagu elektropop dan alternative, gua rasa sememangnya konsert seperti ini tak perlu moshpit atau 'ruang legar' untuk penonton. Cukup sekadar susunan kerusi tipikal seperti di panggung wayang atau Istana Budaya yang menjanjikan keselesaan untuk menghayati muzik-muzik indah.




Pada jam 9 malam, Hunny Madu sebagai emcee keluar dengan pakaian yang woohooo~ Brader-brader pun boleh lupa nama bini masing-masing beb. Hunny memang energetic memang penaik suasana kerana konsep showcase yang cozy ni mampu menidurkan gua jika tak ada 'daya penarik' kelopak mata. Hahaha



Adrenaline budak sebelah gua dah membuak-buak, gua usha dia dah nangis dah bila Yunalis Zarai or Yuna naik stage. Set pertama dirasmikan dengan Someone Out of Town. Diikuti dengan single pertama yang makin membuak-buak di radio perdana, Gadis Semasa. Perisa elektropop yang ringan dan mesej yang mudah. Sesuai untuk penghayatan gadis awal 20-an. Makanan ruji mungkin.

Single yang disedut dari EP lepas, Rocket berjaya menarik nostalgia pendengar yang mula mendengar Yuna sejak 2 tahun lepas. Rocket is a sing-along-song, maka tidak perlulah dikhuatirkan sebab macam mana bentuk presentation lagu ini, pasti orang akan suka jugak.

Permission dihidangkan secara 'garang'. Dengan attitude dan body language Yuna disertakan dengan selingan lampu simbah berwarna merah sememangnya menaikkan mood pendengar. Menjadikan lagu tersebut sungguh cliche dengan melodi lagu dan beat-beat drum yang 'keras'.

Super Something adalah sebuah lagu 'radio-friendly', yang gua rasa keluar tepat pada masanya. Sebuah lagu yang gua rasa lari dari norma 'Yuna's sound'. Mungkin sebab ianya digunakan untuk tujuan komersial produk wanita, Libresse. Owh ya, gua dapat sepeket Libresse dan gua pening kepala nak buat apa.

Greek Goodness dan Sparkle sememangnya tipikal pilihan baik untuk penhujung set 1. Gua perlu rehat atau gua akan tertidur dibuai tona suara indah Yuna. Walaubagaimanapun, pihak organizer tak mudah melepaskan audience. Set digelapkan dan lampu simbah difokus kepada bassist yang mula membuaikan bunyi-bunyian groovy. Gua fikir ini adalah interlude yang menarik, gua suka solo-solo bass.

*Gua tak paham apa erti goodies bag ni terhadap gua. Sabun berbakul pun apa guna kalau gua malas mandi?

Tapi suasana lebih menarik, bila gua dapat menjangkakan apa yang akan terjadi. Gua dapat kenal pasti dari solo bass tersebut, "This is Deeper Conversation!!". Okay, Im crazy about this song. It's a beautiful art. Yuna keluar dari belakang set dan menyanyikan Deeper Conversation yang sepatutnya tiada dalam track list. Sebab ianya Deeper Conversation, siapa yang nak marah kan? Hehe

Rehat 15 minit, gua keluar hisap rokok. Nampak beberapa muka familiar, Duan Seven Collar T-Shirt, Shahrul Love Me Butch, Youk Bunkface dan Atilia.

Set kedua dimulakan selepas gua tersedar kembali, Yuna kembali dengan berbekalkan gitar eletrik. Firework mengambil tempat sebagai permulaan set 2, ringan tetapi rebel. Gua terawang-awang dengan bunyian gitar yang floating. Disusuli dengan single yang menaikkan Yuna, iaitu Dan Sebenarnya dengan versi yang lebih eletro? Haha. Ok, introduction dengan vocal delay effect. Mengingatkan gua show mOnoloQue dengan persembahan Jika Ku Seorang Robot. Macam gua cakap, sing-along-song dan tak perlu risau untuk orang cakap tak sedap. Konpem-konpem orang cakap sedap walaupun terdapat sedikit teknikal error pada awal lagu ni.

These Streets dijuruskan dengan versi yang lebih beremosi, introduction perkusi (digital) yang men'elektro'kan suasana. Counter dari string instrumen, terutamanya cello berjaya menghidupkan bunyian. Lagu ni memang feel!

Solo piano mendahului single Penakut. Tajuknya keras, liriknya rebel tapi melodinya ringan. Tanpa petikan guitar, hanya melodi dari piano dan counter dari cello. Memang berjaya menaikkan jiwa rebel. Tapi tak serebel Sid Vicious la.

Coffee adalah sebuah single yang menarik, bunyi-bunyian contemporary blues menarik minat gua. Malangnya dalam album tak ada pula lagu ni. Tak perlu sebeban instrumen kerana gua rasa vocal Yuna adalah instrumen terbaik pada malam tu. Cukup lampu simbah dituju kepada AG Coco dan Yuna selama 3/4 lagu untuk menaikkan fokus dan feel. Dari segi composition, gua amat-amat tertarik dengan melody lagu ni.

Sebuah lagu jazzy-cheesy mengambil tempat ditelinga gua. Permainan tabla-digital dan solo-solo gitar yang berbaur tradisional India membuat gua ingun tahu bentuk arrangement lagu ini. Menarik!! Lirik yang menarik. Tapi malangnya versi live lebih menarik dari versi dalam album.

Cinta Sempurna juga adalah lagu feveret radio, pembawakan yang menarik. Tak perlu meletihkan jari menaip. Lagu penutup Decorate yang juga menjadi penutup tirai showcase ni. Memang kena dengan pepatah orang tua-tua kat England, save the best for last. Malam tu gua senyum pulang ke rumah.

Secara keseluruhan, Yuna bukanlah seorang artis yang petah di atas pentas. Tapi perangai malu-malunya dan some awkward things make her charming..awchh~ malu lah nak komen..haha

*Yuna tarik-tarik gua suruh amik gambar dengan dia. Gua layankan aja.

Berbekalkan CD terbaru Yuna (akan diulas), gua pulang ke rumah dengan kepuasan walaupun pada awalnya gua rasa RM60 untuk tiket artis yang baru melonjak mungkin adalah harga yang agak tinggi. Tapi sangkaan gua meleset, sound system, atmosphere dan Yuna sendiri telah memberi more than what I expected. I was delighted.

Lebar di depan, tirus di tengah dan berbelah dibelakang...cis






Gambar Rembat : wanzulfadliart.com

0 How To Be Capitalist #01 : Teknik Hisap Rokok Orang Kaya

Hari ni ikut COO gua jumpa client dekat Puchong. Pelajaran pertama gua hari ini adalah hisap rokok gaya orang kaya. Perbezaan kasta tak banyak berbeza dalam kehidupan di Malaysia. Gua termasuk dalam golongan kebanyakan, atau Kasta Ramai. Orang kaya korek hidung pakai jari tangan, sama juga dengan golongan kebanyakan. Tak da lagi orang korek hidung pakai siku.

Pendidikan hisap rokok secara orang kaya memerlukan anda menjadi orang kaya. Situasi macam bos ajak hisap rokok sekali. Lepas tu sedut 3-4 pam, terus buang rokok tu. Memang perbuatan begini boleh mengundang kesedihan. Mak kata kalau makan nasi tak habis, nanti nasi menangis. Gua rasa benda ni applicable untuk rokok kot. "Kalau hisap rokok tak habis nanti, rokok menangis."

Buat masa ni gua masih bertindak macam golongan kebanyakkan. Hisap rokok sampai terbakar filter, baru buang. Jiwa gua masih tak ada feel nak jadi kapitalis. Esok lusa entah apa gua belajar.


2 Ulasan Filem : Inception (2010)


This is fuckin big movie and I really mean it!! I was be flirted by those charismatic names. Directed by Christopher Nolan yang gua rasa layak digelar Bapak Twisting sebab filem-filem mamat ni memang twist tahap hollysh*t. Memento dan The Prestige adalah contoh terbaik. Kalau lu peminat filem arus perdana, Dark Knight juga adalah hasil tangan Nolan.

Pelakon-pelakon pun memang bukan main-main. Leonardo DiCaprio, sapa tak kenal mamat ni? Dari Titanic sampai ke Blood Diamond, memang mamat ni hidup dalam setiap watak dia. Joseph Gordon-Levit, pelakon yang gua rasa paling macho dalam filem ni pun bukan main-main punya orang. Lu tak usha 500 Days of Summer, jangan sembang kuat-kuat.

Mungkin gua akan dituduh gay jika tak review watak-watak awek dalam filem ni. Siapa admire kat Juno?!! Saya!! Yezza, berita baik beb. Si comel Ellen Page pun berlakon dalam filem ni. Watak Adriadne mungkin tak seberat Juno, tapi impak dan kecomelan watak memang terserlah. Tak lupa awek French yang sexy, Marion Cotillard. Walaupun wataknya hanya ilusi, tapi bukan senang beb nak berlakon watak yang perwatakannya ditentukan oleh minda orang lain.

Kisahnya begini, Cobb (Leonardo) seorang pencuri yang sering ditugaskan untuk merembat idea-idea dari mimpi orang yang hebat. Tapi satu hari Saito (Ken Watanabe) telah counter-offer kepada Cobb, tetapi bukan untuk mencuri idea. Tetapi untu memasukkan idea/pemikiran ke dalam mimpi Fisher Jr (Cillian Murphy), iaitu pewaris empayar perniagaan ayahnya supaya Fisher Jr mendapat idea bahawa sebenarnya beliau perlu beerusaha sendiri dan tak perlu mewarisi harta ayahnya. Maka secara tak langsung, Saito akan menjadi taiko industri tanpa kehadiran pewaris empayar Fisher.

Untuk meyakinkan Fisher Jr, segala perancangan rapi di buat. Pasukan Cobb, Saito, Arthur (Joseph Gordon-Levitt) dan Eames (Tom Hardy) telah mengupah pelajar arkitek, Adriadne (Ellen Page) untuk mereka 'alam mimpi' agar tampak lebih nyata. Ahli kimia, Yusuf (Dileep Rao) diperlukan untuk mencipta sedatif supaya mereka dapat tidur secara superrr-nyenyak, kerana mereka terpaksa bermimpi secara 3 lapis. Maknanya, mimpi dalam mimpi dalam mimpi. Jadi bagaimana permainan minda kumpulan Cobb untuk mempermainan pemikiran Fisher Jr.

Filem ni dari segi keaslian plot bagi gua adalah memang suci. Ada juga yang berkata permainan minda ini mempunya persamaan dengan Shutter Island. Tapi bagi gua, plot mereka ada kelainan. Perjalanan plot adalah suatu subjektif. Seperti filem tipikal Hollywood, pra-klimaks diletakkan di introduction untuk menarik minat audience. Namun pada kenaikkan plot filem ini, dihuraikan secara langsung tentang konsep Inception yang menjadi persoalan pada pra-klimaks. Lapisan mimpi juga sebenarnya membantu Nolan dalam menghuraikan plot secara sistematik.

Bila disebut tentang mimpi, ia akan bermain dengan emosi secara langsung. Maka kewujudan watak Mal (Marion Cottilard) adalah simbolik kepada emosi tak menentu Cobb. Watak gelap ini juga diletakkan sebagai watak antagonis yang sering menjadi penghalang dalam penyelsaian misi.

Gua meletakkan filem ini berat, tapi kandungan aksi yang menarik merupakan satu pancingan yang menjadi kepada audience yang mungkin berasakan filem berat adalah suatu bebanan yang sering memilih filem yang tak perlu otak seperti Cinta Kolestrol atau The A-Team sebagai makanan. Pengunaan special effect dalam filem ini tak dapat membuktikan bahawa filem ini tak cukup bagus untuk berpijak dalam bumi yang nyata,

Fakta-fakta hasil penyelidikan Nolan selama 10 tahun mengukuhkan idea Inception tersebut. Segala input-input mampu membuatkan audience berasa konsep Inception ini adalah suatu konsep yang wujud didunia nyata dan mereka bukan menonton filem. "Dalam mimpi kita tak dapat mengingat tentang pengawalannya. Sedar-sedar kita dah kat part klimaks.", ni antara fakta yang diselitkan Nolan. Jadi lu bayangkan dia ada beberapa lapisan mimpi, dan setiap lapisan mimpi tu adalah klimaks.

Secara keseluruhannya, Inception mungkin nampak ringan di luar. Tapi sebenarnya Inception adalah extremely complex movie, ia bermain dengan minda separa sedar manusia. Idea-idea kebijaksanaan dan tarikan dari segi visual aksi yang 'mesra' satu sama lain adalah tarikan utama mengapa filem ini WAJIB TONTON. Namun gua perlu ingatkan, bawak OTAK anda jika nak menonton filem ni.

Rating : 9.5/10

Gua bawakan trailer filem ini dan lagu Mimpi dalam Mimpi nyanyian Damasutra yang dipilih sebagai OST filem ini.






3 Ulasan Filem : Toys Story 3 (2010)


Dulu zaman gua darjah 2, Toys Story memang satu isu. McD buat promotion bukan-bukan dapat mainan itu-ini. Bapak gua huru-hara kalau bawak gua jalan-jalan dekat Subang Parade, fobia sangat bawak gua. Takut gua seret-seret badan kat depan McD. Zaman tu gua seret badan, abah gua heret je. Sekarang kalau gua buat perangai seret badan lagi, mau gua kene heret masuk wad gila.

Sekarang gua berusia 20-an, muda, segak, bermata biru cuma tak berapa kaya. Toys Story 3 (TS3) dah memuncul diri di pawagam. Jangan buat muka ajaib, tak kan gua nak usha movie masuk Oscar je beb. Toys Story 3 not bad beb. Lagi satu, gua memang nak usha TS3 sebab Tom Hanks jadi Woody. Style beb!!

Story dia begini..

Woody, Buzz dan permainan yang lain ni dah terasa macam depa terabai sebab tuan depa, Andy ni dah besar. Nak masuk kolej dah pun. Jadi dah usia macam tu jadah apa nak main anak patung lagi? Karang jiran-jiran nampak kata si Andy ni terencat pulak kan? Tu belum kira kalau awek kat high school nampak. Perrghhhhh.. Muka Obama pun boleh jadi maroon beb (maroon bukan merah sebab...ehehe)

Semasa Andy kemas-kemas barang dia, mainan-mainan dia selain Woody dia letak dalam plastic bag nak disimpan dekat loteng. Woody ni dia nak bawak gi kolej..alaa..tomey..tomey.. Entah silap ibu mengandung ke apa, barang mainan yang sepatutnya di'parking' di loteng tu sampai ke nurseri budak-budak.

Pada awalnya, mainan-mainan lain ni suka la. Dorang dah tak terabai, dibelai dan ditatang umpama minyak yang penuh. Ye la, budak-budak umur 2-3 tahun, sah-sahlah main anak patung, jadah apa nak main boling ke main memanah tatkala berusia begitukan?

Namun sangkaan mainan-mainan tersebut meleset. Budak-budak yang duduk nurseri tu dah menunjukkan ciri-ciri awal nak menjadi Mat Rempit Felda Sg Siput, Budak Shuffle Bintang Walk, Minah Gothic TimeSquare tak lupa juga Budak-budak rambut kuning. Main mainan macam mengoncang dunia. Kalau gua kecik-kecik buat perangai macam tu, memang gua dah kena flying kick dengan opah gua. Sebelum dia kena strok.

Dah tu dalam nurseri tu ada pasukan mainan yang jahat siap. Buzz and geng ni kene buli, dihina, dicaci. OK gua tipu beberapa part. Pendek kata masuk dalam nurseri tu dah tak da jalan keluar la. Jadi konflik dia macam mana depa nak keluar? Adakah Woody masih diterima lagi oleh kawan-kawannya?

Secara keseluruhan, TS3 bukan saja memberi hiburan ringan sekadar lawak untuk budak darjah 2. Unsur-unsur drama dalam filem ni memang terbaik. Bukan senang nak buat manusia berperasaan terhadap benda selain bukan manusia punya perwatakan. Dari segi grafik tak perlu dipertikaikan lagi. Pixar kot.

Lawak-lawak makam tinggi macam Los & Faun juga dapat dijumpai dalam TS3. Jadi kenapa anda (20 tahun dan keatas) wajar menonton dan berhibur dengan filem ni.

Jadi siapa cakap Toys Story 3 untuk budak-budak aja? Go and grab your ticket!! Gua letih menaip selama sebulan ni.

Rating : 8.2/10