3 Orang Berbudi Kita Merasa, Orang Memberi Kita Terseksa

Dalam beberapa tahun lepas, darah muda gua masih sedap. Takat didih dia pun tak payah suhu tinggi-tinggi, kalau gua rebus maggi lambat sikit nak kembang pun gua dah boleh lari keliling taman bawak parang. Zaman-zaman tu, kaki lagi laju dari otak.

Dalam satu kejadian ni, gua terlibat sama dalam sesi royal rumble pencuri masa dekat universiti dulu. Walaupun bukan barang gua yang hilang, tapi dah gua yang tangkap dia tak kan gua nak lepas dia kasi main jauh-jauh kot.

Nak dijadikan cerita, gua dan rakan-rakan bersiap sedia nak pergi ambush bilik Sang Pencuri. Ada yang tengah buat warm up ramai-ramai nak elak kaki krem, Bujik pun tengah asah batu cincin dia kasi tajam sikit, tak kurang jugak Acap Penang pakai baju tak dak lengan gambar naga kasi nampak garang. Ketika gua dan rakan-rakan terjah masuk bilik Sang Pencuri tersebut, beliau masih seronok makan nasi. Berpegang kuat kepada cakap orang tua-tua, "Jangan bergaduh depan rezeki" maka gua kasi can dulu Sang Pencuri. Tapi Sang Pencuri tu lalu pulak nak makan dengan dikelilingi dekat 10 orang tengah sabar menanti nak cap kaki dekat dada dia.

Pow..paw..pow..paw.. Gua ambik side dan kasi sepak siam atau sepak luar istilah teknikal yang digunakan oleh orang martial art. Dan...

++++++++++++++++

3 minggu kemudian.

Gua jalan-jalan pergi pasar malam cuci mata tengok awek UiTM pakai baju PBSM peluh-peluh.
Dan gua terserempak dengan Bujik, salah seorang ahli aktif yang memukul pencuri tak lama dahulu.


"Chan, apa khabar ko?" Bujik pura-pura concern.

"Alhamdulillah sihat," gua jawap gaya islamik sebab terperasan ada awek masjid comel lalu sebelah gua.

"Lama tak datang bilik aku ek? Datang lah weh bilik aku malam ni, ada lembaga putih menunggu," pelawaan Bujik berbaur muslihat.

"Apa fak?" jawap gua secara natural sebab budak masjid tadi dah lepas jauh.

"Datang je lah," Bujik keras dalam pelawaan dia.

+++++

Di Bilik Bujik

"Haa Chan, ni dia lembaga putih yang aku nak tunjuk kat ko," Bujik tunjuk arca keras bentuk macam stokin tapi besar sikit.

"Apa ni?" gua penuh tanda tanya sebab gua tahu Bujik memang tak dak bakat buat arca.

"Ni la simen tangan gua. Ingat tak malam kita pukul pencuri tu ko sepak. Pas tu missed kena tangan aku dan sekaligus tangan aku patah," jawap Bujik meleraikan 1001 persoalan.

"Oh ye ke?" Gua buat muka.

Kraakk.. Bujik bukak locker, gua syak dia nak ambik gergaji nak balas dendam.

"Jom, ikut gua pergi McD Ipoh aku belanja sambil tengok bola. Naik kereta aku" Bujik pelawa.

Risau jugak takut karang itu McD terakhir gua dalam kehidupan gua sebagai artis ni. Mana tau karang gua sedut Pepsi berperisa tuba.

+++++

Dekat McD,


"Alhamdulillah.." gua bersyukur kerana usia gua masih panjang. Pepsi tu tak ada perisa tuba.

"Jom la Chan, kita naik Cameron. Aku sponsor minyak" Bujik pelawa gua sekali lagi.

Gua tenung jam, baru pukul 5 pagi.

"OK, jom...."

Lu bayangkan lu patahkan tangan orang dan si mangsa bawak lu makan McD sama bawak lu jalan-jalan. Perrghhh, makan dalam beb.

+++++

2 minggu lepas masuk internet gambar Bujik.



"Kesian Bujik, tak habis-habis jadi mangsa penderaan fizikal. Dulu kena dengan gua, sekarang FRU, agaknya esok lusa kena rock bottom dengan The Rock kot," bisik gua dalam hati slow-slow.


3 487 batang pen patah:

kersani berkata...

fuhhhh!!!

puas aku baca entri nih.

nice ah achan!

Bro Syah berkata...

"Alhamdulillah sihat," gua jawap gaya islamik sebab terperasan ada awek masjid comel lalu sebelah gua.

"Lama tak datang bilik aku ek? Datang lah weh bilik aku malam ni, ada lembaga putih menunggu," pelawaan Bujik berbaur muslihat.

"Apa fak?" jawap gua secara natural sebab budak masjid tadi dah lepas jauh.

"Datang je lah," Bujik keras dalam pelawaan dia.


part y plng aku suke..haha

Sachou berkata...

xtau nk gelak ke nk kesian kt bujik nih...

kekeke..gelakkan aje...