1 1Entri 1Malaysia #13 : Tentatif Hujung-hujung Kehidupan Seorang Pelajar #3

Gua dah tengok bintang, bintang tengok gua. Bosan gua agaknya kalau boleh diukur pakai pembaris gamaknya dah sampai ke bulan tingginya. Nak tulis puisi cinta pun serba tak kena, belum musim mengawan lagi. Tepat pada masanya Pek Si Anak Pelakon Drama Radio menghubungi gua dan menjemput gua untuk ke Ipoh.

Dengan mengunakan memori 2 minit, pantas gua mencapai seluar jeans gua yang separa lusuh dari belakang pintu. Kais minyak rambut secukup rasa dan gua kasi sentuhan terakhir dengan bau-bauan Acqua di Gio tajaan Abah gua. Gua pandang cermin dalam-dalam dan usha gambar Edward Cullen.Gua pandang cermin balik seraya berkata, " Tak lari jauh dengan Cullen ni."

Berbekalkan Proton Gen-2 berenjinkan Cam Pro serta bertemankan Din Teater, Iman Tokeh Zoo dan Pek Si Anak Pelakon Drama Radio, gua berangkat ke Ipoh untuk berhibur. Elok selepas parking kereta betul-betul depan kaunter tiket wayang, gua dan rakan-rakan memulakan acara brainstorming untuk memilih seleksi filem.

Cerita Micheal Jackson? Ini semua propaganda Hollywood. Baik gua usha cerita Harry Meet Sally, baru romantis. Pek Si Anak Pelakon Drama Radio memanggil gua. Gua saspen. Ingat Thiery Henry ada berlakon filem dengan Maria Ozawa. Rupanya nak tunjuk gua muka Maya Karin.

"Cerita apa ni Pek?" gua pura-pura buta huruf tanda malas baca poster.

"Pisau Cukur," jawap Pek ringkas dan padat, sesuailah dengan kejaya dia sebagai anak pelakon radio merangkap wartawan utusan. UPSR dulu mesti A dalam Bahasa Melayu Pemahaman.

Gua usha poster tersebut, memang ramai gila nama awek. Diketuai dengan Khatijah Tan, diikuti dengan Maya Karin, Fazura, Nabila Huda, Sharifah Sofia, Umi Aida dan Liyana Jasmay. Ini cerita pasal awek ke apa?

Tanpa melengahkan masa kami memilih untuk menonton filem tersebut. Gua dah lama tak menonton filem melayu, kali terakhir Los dan Faun. Seleksi dibuat, Pisau Cukur.

Selepas setel bergaduh dengan budak jaga kaunter, kami melangkah ke pawagam 4. Usha penonton dan hampir semuanya wanita, yang lelaki pun datang sebab nak teman awek. Ada group gua aja yang lelaki. "Ramai jugak perempuan nak jadi piasu cukur ni," gua cakap slow-slow dalam hati takut orang row belakang dengar. Kaki dia pun rapat dengan kepala gua. Tak payah gerak lebih.

Filem tersebut kalau buang Maya Karin memang boleh bikin gua bakar panggung la. Berlatar belakangkan sebuah cruise yang hanya layar hijau semata-mata (70% CGI). Plot cerita pun tak banyak berkembang, tak ada langsung lagu tema. Lawak yang tak perlu pakai otak untuk translate. Gua nasihatkan kepada sesiapa yang nak tengok dekat wayang tu elok batalkan saja niat lu. Tunggu tayangan dekat TV time raya tahun depan.

Lepas menatap Maya Karin kami ke Medan Gopeng. Sebagai Burger Hunter, gua memang tak boleh cari pasal kalau ada orang story burger sedap. Nice Burger bertentangan dengan Old Town White Coffee agak menarik. Gua order burger rusa special cheese. Memang rasa dia umpph. Rasa rusa dalam burger gua. Time kunyah tu tak ada pulak tergigit tanduk dia. Mayonis dan sos dia memang teerrbaik!! Lepas kenyang, kami pun beransur pulang.

Sepatutnya tentatif gua sedang berkisar gua tengah study sebab sekarang ni exam week. Apa dah jadi ni??

1 487 batang pen patah:

zhee berkata...

siyes weh beger rusa? aku nak gi cari gak neh.