0 Tips Nak Bangun Sahur Tanpa Terlewat

Gua sedar bangun sahur merupakan satu isu besar kepada kebanyakkan orang termasuk gua sendiri. Gua pun berharap mak gua yang call pagi-pagi, tu yang paling berkesan sekali. Nak harap wanita-wanita yang mendampingi gua pun tak boleh, subuh-subuh dengar suara lunak-lunak boleh bikin batal puasa gua selama sehari. Maka setelah membuat sedikit kajian, gua berjaya mendapatkan cara paling berkesan untuk bangun sahur tanpa terlewat.

  1. Sebelum tidur malam, letakkan makanan sahur lu siap-siap dekat dalam bilik tidur lu. Kalau lu jenis nak kena makan nasi panas juga time sahur, maka lu taruk beras yang dah siap dibasuh dan rice cooker dalam bilik tidur lu. Kalau ada serunding lagi padu!!
  2. Sebelum tidur cabut semua bateri jam dan peralatan yang ada jam seperti handphone dan microwave. Pastikan bilik anda bebas dari jam!!
  3. Perkara terakhir lu kena buat sebelum tidur adalah tutup langsir bilik. Bagi bilik lu telap cahaya siang. Kalau boleh renovate tutp tingkap pakai bata lagi bagus. Yang pasti jangan benarkan cahaya luar masuk bilik lu.
  4. Kemudian lu boleh basuh kaki dan start tidur dengan nyenyak.
  5. Ini crucial part!! Bila lu bangun nak sahur dengan keadaan bilik lu yang gelap gelita tu, lu jangan cari jam. Tapi lu tuju ke makanan yang dah disiapkan dulu dan makan. Makan hendaklah dengan penuh perasaan yakin!!
  6. Maka kini lu tak perlu risau untuk terlewat bangun sahur lagi~

Gua, isteri dan anak-anak mengucapkan Selamat Berpuasa kepada semua. Agak-agak esok Masjid UTP ada moreh apa ek?

*Gua dan budak rumah gua mengucapkan Selamat Berpuasa - Tajaan Pusat Snuker Kenny, Tronoh

0 487 batang pen patah: