3 Review : KAMI The Movie


"Hidup ini memang palat, tapi esok masih ada."



Gua mengakui gua lambat banyak dalam nak menonton cerita Kami The Movie, sebuah filem yang berjaya membawa impak kuat kepada industri musik indie di Malaysia. Pandangan gua kepada filem ini agak tinggi walaupun terdapat beberapa aspek yang gau tak dapat terima. Dengan kewujudan satu filem, gig seluruh Malaya penuh. Mamat-mamat di luar sana tak memasal nak jadi organizer sebab memang organizer time sekarang ni boleh lagi kaya dari Crown manager MLM.

Kisahnya mudah, berlatar belakangkan kehidupan manusia berkasut tinggi dan kasut Cole Han. Kisah remaja yang suka pergi gig, ada kawan yang comel dan bapak yang kaya. Namun konflik satu demi satu menjengah tiba dalam kehidupan setiap watak. Gua tau Pengarahnya cuba mewujudkan situasi apabila orang menonton, pasti mereka akan rasa diri mereka ada dalam watak Kami ini. Memang berjaya.

Penuh pengajaran dan iktibar, hubungan persahabatan menjadi taruhan oleh mereka. Gejala sosial dan masalah-masalah tipikal remaja melanda mereka. Bukan satu masalah, tapi semua masalah, masalah kerja, awek, balak kaki raba, boss cam haram, mak bapak gaduh, mak kaki joli, bapak tiri, masalah disiplin dan segala jenis masalah lagi.

Tapi gua rasa remaja lebih intend untuk meniru aksi-aksi yang negatif dari pengajaran dalam filem ni. Biasalah, SIndrom Remaja 15 Tahun, semua pernah rasa kot. Anyway, ini adalah filem yang membawa fenomena kepada indie music scene. Berlatar belakangkan lagu Laila's Lounge, They Will Kill Us All, Koffin Kanser dan segala jenis band lagi, maka ini adalaha satu cara promo yang baik bagi 2nd class music scene ni..Tahniah

notakakiKami : Aspiring or depresing with your life?? Hmm...selamat Kami yang jadi fenomena, kalau American Pie?? Wooo...heaven UTP!!

3 487 batang pen patah:

Tanpa Nama berkata...

aku tgk cte iney d panggung..agk best..kwn aku siap nanges..aku pon x ingt sbb pe..sbb cm da lme gkla cte ni kua..kan??hu

LutfieMakinKiut berkata...

adoi.apa kejadah pulak koffin kanser boleh masuk indie punya ceritos ni?haru biru.marah betul aku dgn budak2 hindie ni

Achan Sinclair berkata...

Emosi gile usha Kami sampai nangis..ke lu usha citer Kami sudirman tuh? Tu ye kot sedey gak..

---------

Lutfie

Skang ni apa yang tak masuk mana2 label..terus deme lebelkan sebagai indie