1 Konsert Butterfingers Sesi Istana Budaya (1996-2001)


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera


Gua baru kembali dari Kuala Lumpur ke Tronoh, baru balik mapley Farouk & Sithick. Semalam gua ada seminar berkenaan silat di Menara MPAJ, after lunch gua lari ke kereta, tukar baju dalam kereta dan pecut kereta ke Istana Budaya. Untuk apa saudara-saudara? Yeaarrgh..untuk

Butterfingers Live Sesi Istana Budaya - 1996-2001 versi gitar kapok.


Seperti gua war-warkan beberapa hari lepas selepas mendapat email kiriman Loque.

Gua tau tiket istana budaya ni kena booking pakai tenet, tapi gua dengan hati yang keras main walk-in aja. Terpampang dekat kaunter 'Ticket Sold Out'. Laa..gua tensen beb!! Gua keras kan...hati. Gua mengadap akak kaunter, kak ada tiket petang ni tak? Sorang aje!! Akak tuh kata tunggu sat, dia cek. Then dia kata ada, tapi jangan bagitau orang lain nanti dia kena serbu. Okay.. Maka gua dapat tiket dengan selambenye, berbekalkan wajah gua cair juga akak tuh.

Gua masuk dan gua usha ada 4 islands dipenuhi oleh crowd yang kebanyakan berusia akhir 20-an dan 30-an, kira memang zaman 1.2 Mg. Dan tiada kanak-kanak sekolah...akhirnya.. Alhamdulillah. Crowd semuanya berpakaian smart untuk memenuhi kod etika pemakaian Istana Budaya. Kalau tak, tak boleh masuk. Padan muka.

Suasana stage dan lighting memang gua kata tip-top, sesuai dengan mood akustika. Siap ada asap-asap lagi!! Persembahan dimulakan dengan opening act oleh band remaja yang menjadi kegilaan remaja juga, Bunkface!! Gua layan-layan cam tu je..hehe. Line up sempurna kecuali drummer digantikan oleh sessionist yang gua tak kenal dan gitar session, Faizal. Bunkface memulakan persembahan dengan lagu Bunk Show dan di'edit' sedikit untuk bunyi yang lebih akustika. Kemudian di teruskan dengan 'Silly Lili', versi akustika dan bunyi yang Rock n Roll. umpphh!! Dan 2 lagu yang gua dengar tapi tak berapa nak tau lagu apa. Secara keseluruhan 30 minit diambil oleh Bunkface untuk warm up crowd. Permainan yang bersih cuma sound gitar kurang girang, tenggelam dek suara dan drum. Paan, bassist memang gua usha bermain dengan penuh komitmen dan cool. Berbunga-bunga bunyi bass beliau..syok!

Crowd dah berasap bermakna dah cukup panas hasil warming up process oleh Bunkface tadi. Stage digelapkan dan beberapa stage crew datang mengemas dan membuat sound setting untuk Butter, ye la ape cerita kat IB pun nak kena buat sound check sendiri, ini bukan konsert runcit-runcit. Lama juga sound setting ada la dalam 15 minit, bila nak start jerit hati sanubari. Kemudian akak emcee datang dan bercakap...bla..bla..bla. Dan dengan bangganya mempersembahkan Butterfingers, bassist, Kadax datang dengan kot berwarna cream dan kemeja merah menya, memang sexy. Dan dituruti oleh Loco yang simple bert-shirt saja. Tan Cheng Loque bertocang dan inilah tulang belakang Butter sejak belasan tahun dahulu, dan diakhiri dengan Emmett yang bakal meninggalkan Malaysia untuk hidup di Kanada sana. Tak berakhior disitu, kumpulan Orkestra UiTM pula datang menjengah stage dengan 6 violin dan satu cello, bersama pemainnya yang berambut afro..hehe

Butter memulakan persembahan dengan lagu 'Jeli DiRaja @ Royal Jelly' dari album 1.2 mg dengan iringan orkestra. Apa yang anda dengar di 1.2 mg, memang sebijik bunyinya. Gua dah nak menangis dah. Serius!! Dengar violin dan bass Kadax yang cukup sebati membuatkan jiwa manusia kian tak keruan.

Kemudian persembahan dihidangkan dengan lagu-lagu yang beraneka ragam yang dirakam antara tahun 1996-2001. Antara yang menarik perhatian gua, Ruin By Selling Out, Faculty of Mind, Malayneum dan lagu berhantu Girl Friday.

Aku tak sempat menghitung jumlah lagu yang dimainkan oleh mereka, tapi aku rasa lebih dari 15 lagu. Dan pengakhiran, mereka memainkan The Chemistry, memang kaw dan crowd yang old timer sing a long beb. Kemudian pada penghujungnya crowd masih tak puas, mungkin gua rasa sebagai gimik (walaupun dinafikan oleh Loque) mereka kembali ke pentas dan memainkan lagu terakhir, Pacific. Bunyi violin dia bikin gua nak bersilat kat situ beb!!

Keseluruhan persembahan lebih kurang sejam setengah, dengan suasana Istana Budaya yang cukup akustik membuatkan gua memang layan konsert terakhir Butter dengan full line up ni untuk 2009-2014. Namun ada masalah teknikal sedikit pada audio sistem, terdapat harming yang menganggu monitor speaker membuatkan Emmet hilang selera nak petik gitar. Tak pa, bunyi raw, baru 1.2 miligram!! Crowd keluar hall tersenyum PUAS!!

Dan gua puas!! Gua baru sembang di ruang maya dengan Loque, beliau cakap usah gusar. Butter still jalan tanpa Emmett. Paduu!! Sokong industri musik grunge anda!!

1 487 batang pen patah:

paan terjatuh lagi. berkata...

terbaik show ni.terbaik.memang padu.