3 Ip Man, Bukan Sekadar Kisah Lagenda Kung Fu


Perrrgghhh

Percayalah dunia, dalam masa kurang 9 jam gua telah usha 2 x movie mandarin terbaru lakonan Donnie Yen. dan sememangnya aku menyatakan ianya adalah tirai penutup terbaik untuk filem-filem untuk tahun 2008.

Filem Ip Man (sebutan Yip Man), adalah sebuah tribute kepada seorang pakar kung fu di Fo Shan, sebuah pekan kecil di China. Yip Man juga adalah jurulatih kung fu (jenis Wing Chun) kepada bintang filem terkenal 70'an, Bruce Lee.

Tak puas gua usha di Cineleisure, gua balik download di rumah. Terrrbaik!! Antara filem kung fu terbaik pernah gua tonton, atau antara file martial art terbaik kot. Ip Man bukan sahaja menonjolkan aksi-aksi kung fu yang 'logik', tak kuat terbang dan diterima akal malahan juga plot penceritaan atau storyline adalah menarik. Pengarah Seni yang bersusah payah dalam membentuk kareografi untuk filem ini adalah pelakon merangkap ex-classmate Jackie Chan iaitu Sammo Hung.

Berkisarkan kehidupan lagenda kung fu ini, yang berlatar belakangkan tahun 30'an hingga 40'an, ketika Jepun menyerang China. Bagaimana persaudaraan, maruah dan harga diri boleh meluapkan gunung berapi. Niali kekeluargaan dan persahabatan yang hebat juga menjadi suatu agenda utama yang di ketengahkan oleh pengarah Wilson Yip dalam filem Ip Man. Babak-babak lawak slapstik juga muncul ketika klimaks perlawanan, menjadikan filem ini lebih santai dan mudah dihadam oleh golongan umum.

Perkembangan watak juga menaikkan nafsu amarah gua untuk menonton filem ini sehingga habis. Bagaimana watak Ip Man dari seorang cool menjadi seorang pejuang, dan watak Li Chiu, seorang pegawai polis menjadi tali barut Jepun dan berubah menjadi sahabat yang baik. Pemilihan pelakon juga adalah terbaik, anda pasti akan berbisik dalam hati, "mMacam pernah tengok pelakon-pelakon ni". Ohh ya, watak isteri Ip Mun dibawakan dengan jayanya oleh aktres cantik jelita Xiong Dai Lin. Aku ter pikat!!

Penataan bunyi memang terbaik. Anda boleh dengar bunyi tumgukan laju-laju itu dengan jelas sekali, umpama anda sedang menampar-nampar telapak kaki anda laju-laju...Laju sangat... Haa...macam tu. Tu lah bunyi Ip Mun menumbuk!! Siapa tak teruja? Musik latar adalah sesuai, tidaklah seperti sebuah drama swasta TV3, babak berpisah dengan bapa tapi lagu latar OST Godfather...demmit

Secara keseluruhan, jika anda kepingin filem aksi lawan-lawan. Gua dengan penuh ikhlas mencadangkan filem Ip Mun. Serius, ianya jauh lebih bermakna dari sudut penceritaannya jika nak dibandingkan dengan filem aksi tomoi, Ong Bak.

Rating :- 4.7/5

Jom cuci mata dengan teaser movie ni.




notakakiMartialArt : Sekrang gua dah tau apa itu tumbuk laju-laju...Apa usha-usha?? Nak kene tumbuk laju-laju??

3 487 batang pen patah:

Bajet berkata...

Nanti aku nak cerita tu.

charlz berkata...

tumbuk laju2 tulah trademark utk Kungfu jenis WingChun.. FYI :) hehe agreed, memang best even for me yg jarang usha cite cine >.<

Achan Sinclair berkata...

Bajet

Lu pergi sapot industri perfileman sikit..

-------------

Charles

Nanti you bukak kelas Wing Chun jangan lupa invite i..