0 Berlari ke Masjid


Mungkin ada di antara korang yang pernah menonton filem "Berlari ke Langit" arahan Bade Hj. Azmi. Mungkin filemnye ala-ala sedih dan bisa meruntun jiwa akak-akak yang mencari alternatif kepada drama bersiri Sembilu Kasih (arrghh..aku tensen dengan citer sembilu kaseh). BKL mengisahkan si nelayan yang compang-camping dan miskin-hina yang memerlukan kekuatan untuk meneruskan kehidupan. Arghh.. story line yang tak membina minda.

Namun pernah kau medengar kisah " Berlari ke Masjid ", filem ini rare dan hanya ditayangkan pada setiap hari Jumaat selepas Khutbah kedua sebelum angkat Takbir untuk Solat Jumaat. Ketika itu kau akan dapat tengok ramai si mangkuk-mangkuk yang terdiri dari bakal-bakal engineer dan pakar IT berlari-lari menuju ke Masjid An-Nur, Tronoh untuk mengelak dari terlepas rakaat pertama.

Kutu-kutu yang terdiri dari warganegara Bolehland selalunya akan mengambil inisetif untuk bermotorsikal ke masjid. Pastinya mudah parking dan boleh memecut laju ketika lewat sampai dan memecut laju untuk balik cepat. Sememangnya kamu hebat dan Hadhari.

Manakala kutu-kutu imported, pastinya bukan Proton Persona menjadi pilihan. Kenderaan Cap Kaki adalah kenderaan utama mereka. Dan berjalan ditengah-tengah bumi Tronoh yang panas. Memang deme ni Zuhud Dunia, tapi mereka masih berharap kalau-kalau ada warga BolehLand yang berkereta menumpangkan mereka menuju ke jalan kebaikkan. Dan ayat wajib yang pasti keluar dari mamat-mamat Sudan ni, "Apa khabar?". aku dah nak muntah menjawap soalan tuh. Fak kome..

Dan ada Qariah Minimalis yang memang kamikaze keluar bilik lepas dengar iqamah, setibanya di depan masjid Qariah Hadhari lain sudah mula keluar, dan Qariah Minimalis ini akan buat rileks seakan-akan nak join balik sama, walhal baru sampai.

Selepas Solat Jumaat adalah waktu yang best untuk PADI (Pendatang Asing Dengan Izin) beramah mesra dengan padi-padi yang lain. Bila dorang mula shakehand, bunyinya kuat seakan-akan 'Give me five,dude'. Papppp!.. Korang boleh tengok demografi sebenar PADI di Universiti Tengah Panas. Sudan, South Africa, Turmenistan, Pakistan, Bangladesh, Mozambique dan yang paling aku anti..Egypt.. Fak mereka pulak.

Dan bagi warga BolehLand, lepas Solat Jumaat bermulanya syurga..kami tidur sampai ke malam, mungkin cukop Solat Jumaat untuk cover Asar dan Maghrib..err aku cakap kami ek?? =)

p/s : Bile kali terakhir aku ke masjid menunaikan Solat Jumaat ni...err ada lagi satu kuota kot~

0 487 batang pen patah: